Sunset Walk

“Kijk naar wat je wél kan”

In 2019 werd de wereld van Nienke opgeschud door de diagnose van een zeldzame hersentumor. Hoewel het een goedaardige tumor is, richt hij schade aan in haar lichaam, waardoor ze nu doof is aan één kant en worstelt met evenwichtsproblemen. Maar Nienke laat zich niet zo makkelijk uit het veld slaan. Ze overtreft zichzelf met haar deelname aan de Sunset Walk en hoopt anderen hiermee te inspireren. “Kijk naar wat je wél kan en verleg stap voor stap je grenzen.”

Nienke’s hersentumor zorgt voor veel veranderingen in haar leven. Haar werk als sprekerscoach kan ze niet meer doen omdat ze moeilijk kan articuleren en moeite heeft met slikken. Ook verliest ze haar man met wie ze twintig jaar samen was. Hij raakte door de situatie depressief en is in oktober overleden. Nienke blijft werken aan vooruitgang en doet ondertussen wat ze kan voor haar ouders op leeftijd. Dat alles in combinatie met de gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel maakt het soms een uitdaging, maar Nienke’s optimisme is bewonderenswaardig. “Al snel leerde ik: ik bén niet mijn hersenletsel. Het leven is soms een rollercoaster, maar je hebt altijd de keuze hoe je daarmee omgaat.”

Geef het een kans
De Sunset Walk van vorig jaar betekende voor Nienke een ommezwaai in haar leven. “Artsen wisten niet wat ze moesten met de gevolgen van mijn hersentumor. Over mijn evenwichtsproblemen zeiden ze: ‘Blijf de rest van je leven maar met een stok lopen. En word zo min mogelijk ziek, want dat triggert je brein.’ Toen iemand anders met een hersenaandoening mij vroeg of ik mee wilde doen aan de Sunset Walk, dacht ik in eerste instantie: dat gaat me nooit lukken. Ik liep nog met een stok, en dan over dat zachte zandstrand… Maar ik besloot het een kans te geven.”

Met haar dochter zet Nienke de eerste stappen in haar training voor de Sunset Walk. “Ik had nog zes weken om te trainen en besloot vier keer per week te gaan wandelen. Ik begon op vlakke paden, maar ging al snel over op zandpaden, trappetjes zonder leuning en ongelijk terrein. Soms viel ik, maar altijd herpakte ik mezelf. Binnen een paar weken zat ik op een ander niveau.”

‘Stop met denken vanuit angst’
De training die haar het meeste bijstaat, is een wandeling die ze op intuïtie wilde maken. “Ik had mijn auto ergens geparkeerd en had vooraf geen route uitgestippeld, maar dacht dat het met het volgen van de paaltjes wel goed zou komen. Totdat ik ineens ontdekte dat ik dichter bij mijn huis was dan bij mijn auto. En mijn ontbijt én water lagen nog in mijn auto… Ik raakte compleet overprikkeld door de situatie en dacht: ‘Ik moet even gaan zitten. Ik hoef niet altijd door te lopen.’ Zittend op een omgevallen boomstam kwam meteen dat stemmetje: Nienke, stel dat er nu teken op deze boomstam zitten… Stel dat je het niet redt om naar de auto te lopen. Maar ineens dacht ik ook: Nienke, stop met dat denken vanuit angst. Met dat negatieve gedoe. Ik dacht: als ik nu het asfalt terugvind, kom ik onderweg drie restaurantjes tegen. Bij de leukste stop ik voor gemberthee met taart. En zo maak ik er gewoon het beste van. Natuurlijk was ik moe, maar natuurlijk lukte het. Eenmaal bij de auto ontdekte ik dat ik niet vijf, maar vijftien kilometer had gewandeld. Compleet buiten mijn comfortzone om. Ik werd beloond met een totaal euforisch gevoel. Wat was dit geweldig!”

Jezelf verbazen
Op de dag van de Sunset Walk van 2023 is het met een hittegolf behoorlijk warm in Nederland. “We kregen toen bericht dat we hem ook vanuit huis mochten lopen. Ik besloot er een sunrise walk van te maken. Dit keer mét water en ontbijt op, ik had geleerd van mezelf. Eenmaal aangekomen bij Paleis het Loo waren mensen spelletjes aan het doen. Er stond een student met skelters en een enorm finish-bord. Alsof het zo moest zijn was dat mijn eindpunt van de wandeling.” Voor Nienke staat de Sunset Walk nu symbool voor het verleggen van haar grenzen. “Ik heb mezelf verbaasd en verrast en daar ben ik enorm dankbaar voor. In 2024 loop ik weer mee!”

Met de Sunset Walk vraagt de Hersenstichting aandacht voor iedereen die dagelijks moet leven met de impact van een hersenaandoening en de vaak onzichtbare gevolgen hiervan. Meer info en aanmelden: www.sunsetwalk.nl