Even helemaal uit

Overprikkeling

Bij veel mensen met een hersenaandoening komt zelfs de kleinste prikkel bikkelhard binnen. Denk je eens in hoe heftig dat is. Ontdek wat jij kan doen.

Over overprikkeling

Een prikkel is een stukje informatie dat binnenkomt via onze zintuigen. Zo kunnen we prikkels zien, horen, voelen, ruiken, en proeven. Dit noemen we externe prikkels. Ook pijn, gedachten, gevoelens en emoties zijn prikkels; zogenaamde interne prikkels. Normaal gesproken verwerken je hersenen deze prikkels zonder dat je het in de gaten hebt. Ze selecteren de informatie die belangrijk is en filteren de prikkels die niet belangrijk zijn.

Bij overprikkeling worden prikkels niet goed verwerkt. Je kunt dan veel meer prikkels ervaren dan normaal of het kost meer moeite om prikkels te verwerken. Sommigen mensen kunnen van een enkele trigger, zoals licht of geluid, zelfs ernstig ziek worden en daar lang last van blijven houden. Hierdoor wordt deelname aan het sociale leven en de maatschappij een stuk moeilijker en voor sommigen zelfs onmogelijk.

Aandacht voor overprikkeling

Omdat het onzichtbaar is en vaak niet wordt begrepen, vragen we van 17 juni t/m 6 juli aandacht en begrip voor dit thema. Doe je mee? Samen kunnen we ervoor zorgen dat mensen met overprikkeling beter mee kunnen doen en zich gehoord voelen. Ook geven we handvatten voor omgaan met overprikkeling.

Kijk wat jij kan doen

Ik heb zelf last van overprikkeling

Vind hier meer informatie en tips. Of ga aan de slag met onze tool: het PrikkelPlan.

Ik ken iemand die last heeft van overprikkeling

En wil je die ander graag helpen? Vind hier meer informatie en tips.

museumbezoek

Ik wil helpen

Een prikkelvriendelijke samenleving waarin iedereen mee kan doen: wat kun jij doen om te helpen?