Tweede onderzoek samenwerking BRAINS van start!

Binnen het samenwerkingsverband BRAINS bundelen Alzheimer Nederland, EpilepsieNL, Hersenstichting en Stichting MS Research de krachten. Zo bereiken de fondsen samen meer voor mensen met een hersenaandoening. Samen met Health~Holland en onderzoeksinstellingen investeren we langere tijd in onderzoek dat voor meerdere hersenaandoeningen van betekenis is. Het tweede onderzoek binnen dit samenwerkingsverband gaat nu van start!

Eén van de aandachtsgebieden van BRAINS is onderzoek naar de ontwikkeling van hersenspecifieke onderzoekstechnieken. Dit tweede onderzoek dat nu van start gaat binnen BRAINS, is een onderzoek naar een verbeterde MRI techniek voor multiple sclerose (MS).

Verbeterde scanmethode voor mensen met MS

Jaap Jansen en zijn team van het Maastricht Universiteit Medisch Centrum, en partners van Eindhoven University of Technology, Academisch MS Centrum Zuyd en Philips, hebben een verbeterde MRI-techniek ontwikkeld voor mensen met MS. MS is een aandoening in de hersenen en het ruggenmerg, waarbij er op verschillende plekken ontstekingen ontstaan. De ontstekingen ontstaan doordat het beschermlaagje (myeline), dat om je zenuwuitlopers zit,  kapot gaat. Met deze nieuwe techniek, genaamd myeline-water imaging (MWI), kunnen artsen beter zien wat er fout gaat in de hersenen van mensen met MS.

Ze gaan deze techniek testen bij 93 mensen met MS. Deze mensen worden twee jaar lang gevolgd. De onderzoekers kijken of de MWI techniek veranderingen in de hersenen kan laten zien die andere MRI-scans niet kunnen zien. Als deze nieuwe techniek werkt, kunnen artsen MS beter herkennen en dus eerder diagnosticeren. Zo kan er ook eerder behandeld worden. Ook kan het helpen bij andere hersenaandoeningen. In de toekomst zullen de onderzoekers verder kijken naar de toepassing van de techniek in ziekenhuizen.

Over BRAINS

BRAINS is een samenwerking tussen Alzheimer Nederland, EpilepsieNL, Hersenstichting en Stichting MS Research. Binnen deze samenwerking bundelen de gezondheidsfondsen gedurende 10 jaar hun publiek-private toeslagen voor Onderzoek & Innovatie. Samen met Health~Holland hebben de fondsen de intentie om 800.000 euro per jaar te investeren in onderzoek naar oorzaken en behandelingen van hersenaandoeningen. Ook onderzoeksinstellingen en bedrijven leveren een bijdrage; onze gezamenlijke ambitie is een investering van 15 miljoen over 10 jaar in onderzoek. BRAINS richt zich op aandoening overstijgende vraagstukken. Zo bereiken de fondsen samen meer voor mensen met een hersenaandoening.

BRAINS is ontstaan vanuit Nationaal Plan Hoofdzaken; een beweging die oplossingen wil realiseren voor mensen met een hersen- en/of psychische aandoening. Het samenwerkingsproject is medegefinancierd met PPS-toeslag die door Health~Holland, Topsector Life Sciences & Health, beschikbaar is gesteld aan BRAINS ter stimulering van publiek-private samenwerkingen.

Kijk voor meer informatie over Health~Holland en Nationaal Plan Hoofdzaken op www.health-holland.com en www.nationaalplanhoofdzaken.nl.

Het eerste project dat van start ging binnen BRAINS was het onderzoek van prof. dr. Elga de Vries naar de bloed-hersenbarrière. Ze wil onderzoeken wat er met de bloed-hersenbarrière gebeurt bij verschillende hersenaandoeningen. Lees hier meer.

Beeld: Pexels – Mart Production