Samenwerking op kanker en hersenaandoeningen bij nieuw onderzoekscentrum ADORE

Op 5 september bezoekt de Hersenstichting het nieuwe onderzoeks- en diagnosecentrum ADORE bij Amsterdam UMC. Dit centrum is uniek in de wereld, omdat er meer dan 2.000 onderzoekers intensief samenwerken op het gebied van kanker en hersenaandoeningen. Samen proberen ze nieuwe en betere behandelingen te ontwikkelen. Een van de onderzoeken richt zich op de “bloed-hersenbarrière”, waarbij we de hersenen beter bereikbaar willen maken.

ADORE onderzoeken

Het doel dat de onderzoekers nastreven is eerder diagnoses te stellen, betere en effectievere behandelingen op maat te ontwikkelen en de kans op het krijgen van kanker en hersenaandoeningen te verkleinen. Door op deze manier samen te werken wil ADORE sneller doorbraken waarmaken. Zo kunnen patiënten nu en in de toekomst beter geholpen worden.

Maarten Bijlsma, onderzoeksdirecteur ADORE: “Door elkaar te laten zien hoe je te werk gaat, door technieken en faciliteiten te delen, komen de onderzoekers tot andere ideeën. Ze worden gestimuleerd anders te kijken naar wat zieke hersencellen en tumorcellen gemeen hebben. We hopen met deze kruisbestuiving sneller tot nieuwe medicijnen en behandelingen te komen voor de patiënten. Denk hierbij aan immunotherapie, celtherapie en het anders inzetten van bestaande geneesmiddelen.”

Het centrum gaat officieel open in het voorjaar van 2025, maar we mochten nu al tijdens deze speciale rondleiding het gebouw zien en praten met de onderzoekers.

De “Allergrootste Bingo Ooit”

Voor deze onderzoeken is veel geld nodig. Daarom bundelt de Hersenstichting de krachten met ADORE, KWF Kankerbestrijding en Stichting MS Research, en zijn we de samenwerking aangegaan met de VriendenLoterij. Zij organiseren in september 2024 de “Allergrootste Bingo Ooit” met als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor ADORE onderzoek.

Ambassadeurs Irene Moors, Robert ten Brink, Wolter Kroes en Jegor Chamrai (bekend van Over Mijn Lijk) starten de landelijke campagne. Zij geven de eerste duw aan de allergrootste bingobal ooit. De bal staat symbool voor: ‘samen tegen kanker en hersenaandoeningen’. De campagne loopt de hele maand september.