Doel van het onderzoek

Mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen kunnen vaak moeilijk meedoen aan bestaande leefstijlprogramma’s, terwijl zij hier juist veel baat bij kunnen hebben. Een betere leefstijl kan hun lichamelijke en geestelijke gezondheid verbeteren. Maar door hun aandoening hebben zij extra uitdagingen. GOAL! biedt hiervoor meer steun. Experts met kennis over de psychische uitdagingen helpen mensen hierbij. Het programma richt zich op verschillende leefstijlgedragingen zoals beweging, voeding en slaap. En het helpt bij het vinden van passende ondersteuning in de wijk.

GOAL! is een nieuw programma en daarom evalueren we het ook. Gaan deelnemers gezonder eten en meer bewegen? Leidt het inderdaad tot verbetering van de lichamelijke gezondheid? Helpt het ook voor de psychische gezondheid? Is het programma haalbaar in de praktijk? En weegt dit op tegen de kosten?

Wie kan meedoen?

GOAL! is voor mensen:

• vanaf 18 jaar
  • gediagnosticeerd met een ernstige psychiatrische aandoening
  • met (risico op) hart- en vaatziekten en/of diabetes
  • met een buikomvang voor mannen groter dan 102 cm, voor vrouwen groter dan 88 cm

Je kan meedoen aan GOAL! als je op dit moment ggz-zorg ontvangt. We bieden GOAL! momenteel alleen in de regio Veluwe aan. Kijk op de website of we het in jouw regio aanbieden. Alle zorgverzekeraars, op ONVZ na, vergoeden jouw deelname.

Wat houdt deelname in?

Als je deelneemt aan GOAL! krijg je intensieve begeleiding van verschillende experts om je leefstijl te verbeteren. Zij kennen de uitdagingen die samenhangen met de psychiatrische aandoening en kunnen je daarbij helpen. Het doel van GOAL! is om jouw lichamelijke en geestelijke gezondheid te verbeteren. Het programma duurt 2 jaar waarin je groeps- en individuele begeleiding krijgt.

Om te laten zien wat GOAL! kan betekenen, hebben we een video gemaakt waarin deelnemers hun ervaringen delen. Laat je inspireren door hun verhalen en bekijk de video:

Meer informatie en deelnemen

Wil jij ook je leefstijl verbeteren? Of ken je iemand die dat zou willen? Er zijn nog plekken om deel te nemen aan GOAL!.
Kijk op de website voor meer informatie of meld je via dit contactformulier direct aan.

Waarom steunt de Hersenstichting dit onderzoek?

De Hersenstichting ondersteunt praktijkgericht onderzoek dat de kwaliteit van leven voor mensen met een hersenaandoening verbetert. Het GOAL! onderzoek evalueert de effectiviteit en implementatie van een leefstijlinterventie in de praktijk. GOAL! richt zich op het verbeteren van de lichamelijke en mentale gezondheid, kwaliteit van leven, functioneren, en participatie van mensen met een ernstige psychiatrische aandoening.

Wilt u deelnemen aan ander onderzoek?

Bekijk hier de onderzoeken