Jan & David over oprichting van de Hersenstichting

Een gedeelde missie

35 jaar geleden richtte Jan van Ree de Hersenstichting op. Hij spreekt met de huidige directeur David Verschoor over het heden, verleden en de toekomst van de Hersenstichting.

Vragen van David aan Jan:

Wat inspireerde je 35 jaar geleden om de Hersenstichting op te richten?

Jan: “De liefde voor de hersenen heeft altijd al in me gezeten. Jarenlang was ik als hoogleraar Psychofarmacologie betrokken bij de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Toen ik de Hersenstichting in 1989 oprichtte, werd er nog anders gekeken naar de hersenen en hersenaandoeningen. Er rustte echt een soort taboe op. Autisme bijvoorbeeld werd gezien als de schuld van de ouders in de opvoeding. Kun je het je voorstellen? Mijn wens was om mensen te laten zien hoe belangrijk onze hersenen voor ons zijn en welke functies ze hebben. Daarnaast vond ik het hoog tijd voor nog meer goed hersenonderzoek.”

Wat zijn voor jou de belangrijkste resultaten die de Hersenstichting heeft bereikt sinds de oprichting?

“Dat er steeds meer aandacht is voor de hersenen. In bijvoorbeeld het hart hadden mensen altijd al veel interesse, maar de hersenen vond men vaak maar eng. Wat eigenlijk best gek is, want juist in onze hersenen gebeurt er zoveel! Waarom we op onze rem trappen als het stoplicht op rood springt? Dankzij onze hersenen. Hoe we verliefd worden? Dankzij onze hersenen. Je hersenen laten je praten, lachen en genieten. En nog wel duizend dingen meer. Ik vond het hoog tijd dat meer mensen dit gingen inzien. Gelukkig is er in al die jaren steeds meer aandacht gekomen voor het belang van onze hersenen. En natuurlijk is er veel belangrijk onderzoek mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van de Hersenstichting.”

Voor welke uitdagingen kwam de Hersenstichting in de beginjaren te staan?

“Mensen durfden vroeger niet naar de huisarts als ze last hadden van ‘iets in hun hoofd.’ We moesten in die beginjaren als Hersenstichting echt een taboe doorbreken. Daarnaast had ik geen verstand van bijvoorbeeld fondsenwerving, terwijl we echt geld nodig hadden om te kunnen bestaan.”

Hoe hebben jullie deze uitdagingen aangepakt?

“Dankzij een puzzelactie in de Telegraaf lieten we een groot deel van de Nederlandse samenleving kennismaken met de Hersenstichting. Die actie in de Telegraaf leverde meteen een hoop reacties én financiële steun op. Daarmee konden we verder bouwen aan onze missie.”

Vragen van Jan aan David:

Wat inspireerde jou om directeur van de Hersenstichting te worden?

David: “De Hersenstichting is een organisatie die ertoe doet en waar al heel veel mee bereikt is. En dat is nodig ook, want op dit moment hebben meer dan vier miljoen Nederlanders een hersenaandoening. Ik zie de Hersenstichting als een organisatie die deuren opent waar veel mogelijkheden achter zitten. Daar wil ik me graag voor inzetten.”

Wat vind je mooie ontwikkelingen op het gebied van hersenonderzoek?

“De Focused Ultrasound (FUS)-techniek die momenteel wordt ontwikkeld, vind ik een hele mooie. Hiermee kunnen medicijnen beter door de beschermlaag van onze hersenen komen, waardoor mensen met een hersenaandoening beter behandeld kunnen worden. Deze techniek lijkt echt een doorbraak in de wetenschap. Ik ben er trots op dat we hier als Hersenstichting aan kunnen bijdragen.”

Welk resultaat hoop jij met de Hersenstichting te behalen?

“Onze wens is natuurlijk dat iedereen gezonde hersenen heeft. Dat is een grote droom. Maar door groots te dromen, blijven wij onszelf iedere dag uitdagen. Ook richten we ons nu veel op de onzichtbare gevolgen van hersenaandoeningen. Denk aan overprikkeling; iets waar nog veel te weinig aandacht en begrip voor is. Daarnaast willen we mensen helpen zelf beter te zorgen voor hun eigen hersengezondheid. Bijvoorbeeld door ze aan te moedigen regelmatig een Ommetje te lopen. En natuurlijk lopen er tal van onderzoeken naar hersenaandoeningen, daar blijven we in investeren.

Voor welke uitdagingen staat de Hersenstichting de komende jaren?

“Er zijn nog zoveel uitdagingen als het gaat om de hersenen. En er zijn nog zoveel dingen die we niet weten over dit bijzondere orgaan. Helaas kunnen we niet overal financieel aan bijdragen, ook al zouden we dat graag willen. Onze grootste uitdaging is om daarin de juiste keuzes te maken. Waar zetten we ons voor in? Aan de ene kant willen we bijdragen aan zoveel mogelijk hersenonderzoek om hersenaandoeningen in de toekomst te stoppen of vertragen. Aan de andere kant vergeten we ook de mensen niet die nu al een hersenaandoening hebben. We zijn goed op weg dankzij de stappen die we al hebben gezet, maar klaar zijn we pas als iedereen gezonde hersenen heeft.”

Bij de Hersenstichting zetten we ons al 35 jaar lang elke dag in voor gezonde hersenen voor iedereen. Lees hier meer over wat wij doen.