Swim4Brains actie

Het IJsselmeer overzwemmen voor de Hersenstichting

Laatste nieuws

Op zaterdag 24 augustus 2024 vindt een nieuw en uniek evenement plaats: Swim4Brains. Een groep goed getrainde zwemmers steekt op die dag het IJsselmeer over. Van Stavoren naar Medemblik, een tocht van 22 kilometer. De oversteek is de langste afstand in een zoetwatermeer in Nederland. Met deze oversteek halen de zwemmers geld op voor hersenonderzoek door de Hersenstichting. We spreken Sander Pluijm, de initiatiefnemer van deze monstertocht. De bedoeling is dat elke zwemmer € 1750,- aan sponsorgeld binnenbrengt. De teller staat al op ruim 34.000 euro!

Sander Pluijm besloot het evenement Swim4Brains te organiseren nadat hij zelf met de impact van een hersenaandoening te maken kreeg: “Een jaar geleden kregen mijn vader én schoonvader korte tijd na elkaar een hersenbloeding en -infarct”, vertelt hij. “De impact is enorm: simpele dingen blijken ineens heel ingewikkeld. Het leven van deze twee vrolijke, gepensioneerde mannen en dat van de families is volledig in de war. Van buiten zie je haast niets aan hen. Dat maakt de situatie nog lastiger. Om meer begrip te creëren en verder hersenonderzoek mogelijk maken besloot ik Swim4Brains te organiseren.”

Van Stavoren naar Medemblik

Sander: “Het IJsselmeer overzwemmen is een serieuze uitdaging. Van Stavoren naar Medemblik, dat is een tocht van zo’n 22 kilometer. Je kunt te maken krijgen met onvoorspelbare weerselementen en temperatuurverschillen. Een goed getrainde zwemmer kan hier zomaar acht, en bij moeilijk weer ook wel tot tien uur over doen. Vandaar dat we ook samenwerken met de KNZB, de Nederlandse Zwembond, én met de Reddingbrigade. Gelijktijdig met onze tocht organiseert KNZB het NK-Openwater voor professionals. Daar doen waarschijnlijk zo’n tien à vijftien profs aan mee.”

Het wordt geen makkelijke tocht, weet Sander. “Dat sowieso niet. Maar hoe zwaar het écht wordt, dat hangt af van de weersomstandigheden. De wind, de stroming, de hoogte van de golven en de temperatuur van het water bepalen hoe we veilig aan de overkant komen.”

Jaarlijks evenement

“De bedoeling is dat het een jaarlijks evenement wordt waar iedereen aan kan deelnemen. Voor dít jaar is de inschrijving gesloten. Maar op onze site, swim4brains.nl, kun je je nu al aanmelden voor de editie van vólgend jaar.”

Zo’n twintig zwemmers

“Dit jaar doen er acht mensen mee die de overtocht solo gaan proberen te volbrengen. En drie estafette-teams van vier man plus één reserve. Bij de estafette zwemt elke deelnemer drie kwartier aan één stuk, daarna is de volgende aan de beurt. Dus per persoon zwem je in totaal twee à drie keer drie kwartier. De reservedeelnemer coacht het team en valt in, in geval een van de deelnemers uitgeput raakt.”

Vrouwen zwemmen beter

“De gemiddelde leeftijd van de zwemmers ligt rond de veertig jaar. De vrouwen zijn wat ondervertegenwoordigd. Dat is eigenlijk raar, want vrouwen kunnen vaak beter zwemmen dan mannen. Zwemmen is een vrij technisch sport en daar zijn vrouwen beter in. Maar goed, mannen zijn meer bluffers, zo van ‘dat gaan we wel even doen’, misschien heeft dat ermee te maken. Hoe dan ook, één vrouw gaat de oversteek solo doen en van de estafettezwemmers is één op de vier vrouw.”

Volop in training

“De meeste deelnemers kennen elkaar vanuit de triatlonwereld. We hebben allemaal wel deelgenomen aan een of meerdere versies van ironman, de internationale triatlon. Daar zwem je 3,8 kilometer. Nu moeten de solo-zwemmers er 22 kilometer overbruggen en de estafette-zwemmers ieder 5,5 kilometer. Geen van ons heeft ooit zulke afstanden gezwommen. Dat is dus een flinke uitdaging. Iedereen is dan ook volop in training. Ikzelf heb afgelopen weekend negen kilometer gezwommen.”

Elke slag is een stap vooruit

De Hersenstichting is een doel dat leeft bij alle deelnemers. Iedereen kent wel iemand in zijn of haar directie omgeving die ermee te maken heeft. Dat zorgt ervoor dat elke deelnemer, of-ie nou solo zwemt of in een estafetteteam, een persoonlijke motivatie heeft. Dat maakt het evenement zo uniek. Op de website swim4brains.nl staan de verhalen van alle deelnemers en kun je de zwemmers steunen met een donatie.

“Ik zwem straks het IJsselmeer over voor mijn vader, mijn schoonvader en voor de Hersenstichting”, besluit Sander. “Met elke slag help ik ze een stap vooruit. Zo voelt het.”

Meer lezen over Swim4Brains?

Meer weten over dit unieke sponsorevent, of je alvast aanmelden voor volgend jaar? Ga naar: Swim4Brains.nl

Verschenen in: online blad Grootbolsward-ijsselmeerkust
Tekst: Piebe Piebenga